lenasnewlife

Denna blogg handlar om mina fyra hundar; bordercollierna Bezz 13 år, Guinezz 6 år, Glizz 1 år och en golden Raki 6 år. Om min viktresa som gett mig ett nytt liv, min familj, mina vänner, min utbildning till ackupunktör för hund och häst och alla trädgårdsprojekt.

Kräftskiva "light"

Publicerad 2012-08-26 19:37:52 i Allmänt

Jaha, då var semestern slut då!
Började med en mjukstart, började jobba i torsdags, så det blev bara två arbetsdagar första veckan.
 
I lördags kom mina föräldrar och Hannah, Tilda och Tuva hit. Och vilken fin dag det blev. Solen sken och det var varmt och skönt. Helt otroligt, vi kunde vara ute hela dagen!
 
Vi började med fika, så klart!
 
Sen byggde jag en hinderbana till tjejerna, som blev riktigt poppis.
 
 
Gott med hemmagjord isglass innan omhoppningen. Taktiksnack med Oldemor.
 
 
På kvällen åtnjöt vi en kräftskiva ute i pergolan. Kräftor, västerbottenpaj och alla tillbehör. Så mysigt och gott. Men nån värme var det inte så vid åttatiden gick vi in och hade en mysig avslutning med lördagsgodis för tjejerna.
Oldefar och Tuva:
 
Min bror Mats är gift med en norska och i Norge använder man inte orden gammelmormor och gammelmorfar, utan de har ord som Oldemor och Oldefar. Låter mycket trevligare, tycker vi.
 
Flickorna somnade tillsammans i mormors säng, men ett par timmar senare såg det ut så här:
Tur att hon låg på ett skönt skinn.
 
♣♣♣
 
Idag söndag vräkte regnet ner.
När alla hade åkt hem, tog jag med mig G-na för att träna lite lydnad och att lägga ett spår för Glizz. Då hon hade lite svårt för ängsspår på lägret men gick bara bättre och bättre på skogsspår tyckte jag att det nu var time att prova på ett ängsspår igen. Det är ju ändå äng som gäller i appellen. Så jättelångt blev inte spåret, kanske 300 m, två vinklar och fyra apporte. La två apporter på andra benet, den ena var en skogspinne.
Och idag gick det jättebra. Första apporten, första vinkeln, andra apporten, tredje (skogspinnen) gick som på räls. Vid andra vinkeln fick hon jobba lite, gick först fel, vindade, tvärvände och tog spåret och slutapporten utan problem. Duktiga lilla loppan.
 
Här tar hon andra vinkeln.
 
Och här har hon hittat slutet.
Foto: Duktig liten Glizz. Ängsspår med fyra apporter (varav en var skogspinne) och slut. Mycket nöjd matte. Nu hem och få välfötjänt grisöra till lilla loppan och en varm kaffe latte till matte.
 
På facebook finns en film där man ser hur hon jobbar vid andra vinkeln och när hon hittar slutet. Tyvärr lyckas jag inte få in den här då den ligger i mobilen och uppladdningen från mobilen till PCn inte är syncad.
Tränade även lydnad och nu börjar hon kunna fokusera längre stunder. Har inte börjat träna in framförgåendet än, men det startskottet går i morgon.
 
♠♠♠
 
 Passar på att gratta Janne (Lasses bror) och hans bc Take Time Kingston som idag kom 4:a på SM Bruks i Spår. Riktigt bra jobbat! Stort Grattis!
 
♠♠♠
 
Nu väntas en hel arbetsvecka, kommer nog bli lite tufft, men man är väl snart inne i rutinerna,
Ser fram emot nästa helg då det är kennelträff hos Glizz uppfödare Inga-Lill och Olle, kennel RevaLill. Tyvärr blir det inte så många som kommer, men det är ju dom själva som går miste om värdefull och rolig tid. Dess mer tid får ju vi andra !!!
Hoppas nu bara att Lasse kan hålla sig pigg så vi kan fara hela flocken .
 
Glöm inte att vara rädda om varandra!
 
Lena och ♥G♥-na
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Peggy

Publicerad 2012-08-26 21:15:41

Jätteduktig liten Glizz! Hemkommen från SM, såg en del av Jannes lydnad och pratade lite med honom. Kul det gick så bra!

Postat av: Susan

Publicerad 2012-08-27 19:28:07

Smart att bygga en hinderbana så dom blev trötta och somna gott ;)))
Duktiga lilla Glizz, det där kommer bli super. Vi kommer inte att ses då jag tävlar båda dagarna :(( men som sagt då får ni mer tid över ;)
Har du tänkt på mh ?
Ha en fin vecka / Kram

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej som tycker jag är mitt i livet. Har passerat "de femtio" men har inte mått så bra som jag gör nu på över femton år. I januari 2011 genomgick jag en Duodenal switch operation. Det är en aggressivare typ av överviktsoperation. Denna op räddade nog mitt liv! Jag och min sambo Lasse bor på en liten gård, 1,5 mil utanför Sala. Vi flyttade hit 2007. Vi har haft några får, dock inte längre, men förhoppningsvis i framtiden igen. Ett gäng med dvärghöns finns här och vår charmige katt Vilmer. Vi har fyra hundar då vårt stora intresse är just hundar. Jag är instruktör inom Sv Brukshundklubben sen 1982. Tycker dock idag att träningen är roligare än själva tävlandet. Våra hundar är tre bordercollies; Bezz 13 år, Guinezz 6 år och Glizz 1 år samt en jaktgolden Raki 6 år. Går en utbildning i ackupunktur för hund och häst i Falun. Så intressant, så spännande och otroligt roligt. Skall bli spännande att se vart denna nya väg kommer att leda?! Tycker numer om att fixa i trädgården, har ju ork nu. Får en massa ideér som blir till lite olika projekt. Till familjen hör även två utflugna döttrar: min dotter och henne två döttrar samt Lasses dotter och hennes två söner.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela