lenasnewlife

Denna blogg handlar om mina fyra hundar; bordercollierna Bezz 13 år, Guinezz 6 år, Glizz 1 år och en golden Raki 6 år. Om min viktresa som gett mig ett nytt liv, min familj, mina vänner, min utbildning till ackupunktör för hund och häst och alla trädgårdsprojekt.

Tävlingskarriären är över...

Publicerad 2012-10-28 23:13:37 i Allmänt

...för denna säsong!
Har tävlat lydnadsklass 1 och apellspår med lilla loppan nu i oktober.
Tyvärr gick det inte riktigt som jag tänkt mig.
Går ju aldrig ut och tävlar om jag inte har snittbetyg 7,5-8. Men nu är ju aldrig tävling detsamma som träning!
Lkl1 resulterade i att hon reste sig på platsliggningen och nollade ställandet, så då räckte inte poängen till ett förstapris.
Apellspåret började bra, med första apporten och första vinkeln som hon fixade galant. Men sen hände nåt som gjorde att hon missade andra apporten, tog sig fram till andra vinkeln men sen var det slut. Hon fixade inte vinken trots upprepade försök. Då tog jag av henne från spåret, ville  inte att hon skulle få någon negativ känsla. Så jag selade av och vi busade lite, det finns ju fler spår nästa år! Visst var jag besviken, hon har ju inte missat ett enda spår. Men så är det ibland.
Tillbaka till klubben för budföring och lydnad. Budföringen var jag lite osäker på, hon har ju oftast bara "rundat" mottagaren, men nu sprang hon som en oljad blixt, satte  sig snyggt på mottagarens vänstra sida och väntade snällt på hans "marsh"kommando. 10 poäng!
Sen var det dags för platsliggningen. När det var 10 sek kvar reser sig hon upp och står tills jag kommer tillbaka. Poäng 0. Skit, där missade vi hela 40 poäng. Resten av lydnaden blev en ren träningstävling.
 
Startnummer 10 av 10
 
På väg ut till spårmarkerna:
 
Väntar på vår tur.
 
Platsliggning och hon har börjat nosa....
 
Linförighet:
 
Läggande under gång
 
Apportering
 
Nu är inga fler anmälningar gjorda, utan vi får gå tillbaka lite i vår träning, börja om med platsliggningen då jag tror hon blivit lite osäker.
Vi tänker inte stressa, hon har ju precis blivit 18 månader och ska snart gå in i sitt andra löp.
 
Nu har det slagit över till vintertid. Ännu mörkare på kvällen. Tycker inte jag hinner hälften vad jag skulle behöva göra. Jobb, plugg, träning och så är dagarna så korta.
 
Vår träningsgrupp har flyttats från onsdagskvällar till onsdagsförmiddagar OCH söndagsförmiddagar. Onsdagar jobbar några av oss så vi får nöja oss med söndagarna. Idag var vi ett glatt gäng som träffades kl 10.00. Höll på att åka dit till 09.00 då jag (för första gången) hade glömt att vi skulle ställa om klockan tills idag...
Träningen var riktigt rolig, med lite gruppträning, vilket var nytt för lilla loppan. Nyttigt och rolig. Platsliggning med massor av belöning och mys.
 
Väl hemma tog jag en lång prommis med hela gänget, det var en underbart vacker dag. Och Vilmer var naturligtvis med:
 
Väl hemma blev det en varm dusch, ett stort glas rött framför brasan. Sen lite förberedelse för Haloween (?)
 
Färgerna på mina naglar brukar ju roa några., så passande nog till kommande vecka blev de svarta!
 
Nu är det dags att krypa till kojs, ny vecka väntar. Kort men intensiv. På torsdag bär det iväg upp till Falun på utbildning igen. Kul!
 
Ha en skön vecka alla goa vänner.
 
Glöm inte att ta hand om varandra!
 
Lena & ♥G♥na
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej som tycker jag är mitt i livet. Har passerat "de femtio" men har inte mått så bra som jag gör nu på över femton år. I januari 2011 genomgick jag en Duodenal switch operation. Det är en aggressivare typ av överviktsoperation. Denna op räddade nog mitt liv! Jag och min sambo Lasse bor på en liten gård, 1,5 mil utanför Sala. Vi flyttade hit 2007. Vi har haft några får, dock inte längre, men förhoppningsvis i framtiden igen. Ett gäng med dvärghöns finns här och vår charmige katt Vilmer. Vi har fyra hundar då vårt stora intresse är just hundar. Jag är instruktör inom Sv Brukshundklubben sen 1982. Tycker dock idag att träningen är roligare än själva tävlandet. Våra hundar är tre bordercollies; Bezz 13 år, Guinezz 6 år och Glizz 1 år samt en jaktgolden Raki 6 år. Går en utbildning i ackupunktur för hund och häst i Falun. Så intressant, så spännande och otroligt roligt. Skall bli spännande att se vart denna nya väg kommer att leda?! Tycker numer om att fixa i trädgården, har ju ork nu. Får en massa ideér som blir till lite olika projekt. Till familjen hör även två utflugna döttrar: min dotter och henne två döttrar samt Lasses dotter och hennes två söner.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela