lenasnewlife

Denna blogg handlar om mina fyra hundar; bordercollierna Bezz 13 år, Guinezz 6 år, Glizz 1 år och en golden Raki 6 år. Om min viktresa som gett mig ett nytt liv, min familj, mina vänner, min utbildning till ackupunktör för hund och häst och alla trädgårdsprojekt.

Lyckad kennelträff

Publicerad 2012-09-02 21:15:14 i Allmänt

Vilken härlig helg!
Lördag morgon, klockan ringer 06.30. Upp och ge hundarna mat, se till att hönsen har mat och vatten för två dygn. Därefter in och äta en snabb frukost för att sedan stuva in, allt som packades under fredagskvällen, in i bilen.. Jösses, undrar om vi skall flytta....
 
Det är time för årets kennelträff hos REVALILLS i Tyresö.
Efter en resa på ca två timmar är vi äntligen framme.
 
Brorsan Gaston hade nyss kommit. Tyvärr så suddigt, får va glad att han överhuvudtaget fastnade på bild...

 
Efter lite lek och bus gick vi in och satte på kaffet. Lagom när kaffe och mackor var framdukat kom syster Gosie. Hon och Glizz hade nog nåt gammalt groll som skulle rensas ut först innan dom kunde umgås normalt.
Efter kaffet åkte vi ut till Dyviks ängar där Inga-Lill och Olle har tackorna och tacklammen, av rasen Gutefår:

Först ut var Gosie. Hon är den i kullen som kommit längst i vallningen:



Sen ville inte fåren vara med längre!
Efter tredje rymmningen gav vi upp. Lova jobbade så otroligt bra med att försöka få tillbaka flocken, men till slut blir det bara avdressyr för en ung hund så vi bestämde att försöka på bagglammen istället.
 
Först ur var Gaston. Han har lite svårt att släppa loss och jobba själv. Vill ha stöd och hjälp av matte. Till slut fick Gastons mormor Gränsvallarens Leia hjälpa till lite:

Gaston: Kul killar, vill ni leka eller...

 
Sen var det lilla loppans tur. Jag hade på känn att hon skulle bli väldigt "på" så jag bad om att få sätta på lina direkt. Vilket var tur kan jag konstatera. Bagglammen var väldigt svårflyttade, men lilla Glizz visade grabbarna vem som bestämde. Från att vara för het blev hon riktigt duktig. Så fokuserad och koncentrerad.
Först på tackorna.


Senare hos bagglammen:


Men kan bara konstatera att det var rätt beslut att ha lina på.

Efter ett par timmar i fårhagen i fullkomligt ÖSREGN var det bara att gå hem till husvagnen och byta om till torra kläder. Skönt!
Sen var vi alla bjudna på en super god middag hos Inga-Lill och Olle. Det bjöds på lammgryta (vad annars?) kokt potatis, hemmagjord vinbärsgelé, sallad och ett gott rödvin. Till efterrätt serverades glass och varm jordgubbssås.
Efter att vi dukat av satt vi och pratade ett par timmar med mer vin och Olle bjöd på Macmyra Whiskey. Helt fantastiskt god. Det blev en jättemysig kväll. Tack!
 
Söndagen började med frukost och därefter begav vi oss ut till Midsommarängen för att träna lite rapport med småtjejerna Glizz och Gippa. Det gick riktigt bra. Första skicket vände Glizz och sprang tillbaks till mig, men sen lärde hon sig att det faktiskt är lönt att stanna; det fanns ju torkad lammlever på boplatsen!!!
 
Glizz på B-station

Inga-Lill förbereder för skick:

Här kommer Glizz:

Och Gippa:

Efter rapprten blev det lite sakletning.
Först ut var mamma Reva:

Sen glömde vi kameran, vilket var synd. För tex Raki var så himla duktig.

 
Dock kom kameran fram lagom till att Glizz skulle ut (hm...)



Efter en förmiddag med lyckad träning i skön sensommarsol åkte vi hem tillbaka till inga-Lill och Olle för att packa ur husvagnen och för en god kopp kaffe.
När kaffet var urdrucket, inga-Lill kopierat alla fotona från min kamera och bilen var packad åkte vi ner till Tyresö BK för att kolla DM i spår. Hade ju några goa vänner som deltog.
Britt och Kringla (från Värmdö)
Susan och Porche (har en kullsyster till GLizz)
och några fler gamla bekanta som deltog, men det var Britt och Susan som jag höll mina tummar för. Tyvärr hade båda brutit, men det är ju sånt som händer. Ficka iallafall träffa båda vilket alltid är kul.
Susan hade (G)Lizzie med så vi gick en liten prommis så att Glizz, Gippa och Lizzie fick leka lite. Det gick riktigt bra. Så himla goa töser!!! Och var var kameran??? i bilen...så j-a typiskt.
Den 9:e skall Lizzie och Glizz göra MH. DÅ skall kameran var med!!!
 
Tack Inga-Lill och Olle för en supertrevlig helg !
 
Glöm inte att vara rädda om varandra!
 
Lena & ♥G♥-na
 

Kommentarer

Postat av: peggy

Publicerad 2012-09-02 22:00:48

Det var härligt att se er! Kram!

Postat av: Ewa Holesäter

Publicerad 2012-09-02 22:08:45

Så himla kul att läsa, känns nästan som om jag själv får bara med och återuppleva en heldag med hundarna igen! Tack för det! Vallning verkar jättekul och svårt, dvs antagligen exakt vad jag skulle velat testa på! :-P

Postat av: Susan

Publicerad 2012-09-04 22:07:34

Kunde ju lika bra ha gått på kennelträffen, hade varit gladare då ;)).Ja ja det var 12 st av 19 som bröt så vi var inte själva. Roligt dom hade ihop våra G valpar. Tyckte L var urfälld men hon såg ju riktigt långhårig ut brevid Era. Tack för att du böt tid <3 på MH:t. Kan du sms mig ditt mobil nr så kan jag ringa dig på Söndagen. Jag har 070/7761661
Ska bli spänande :))
Kram

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej som tycker jag är mitt i livet. Har passerat "de femtio" men har inte mått så bra som jag gör nu på över femton år. I januari 2011 genomgick jag en Duodenal switch operation. Det är en aggressivare typ av överviktsoperation. Denna op räddade nog mitt liv! Jag och min sambo Lasse bor på en liten gård, 1,5 mil utanför Sala. Vi flyttade hit 2007. Vi har haft några får, dock inte längre, men förhoppningsvis i framtiden igen. Ett gäng med dvärghöns finns här och vår charmige katt Vilmer. Vi har fyra hundar då vårt stora intresse är just hundar. Jag är instruktör inom Sv Brukshundklubben sen 1982. Tycker dock idag att träningen är roligare än själva tävlandet. Våra hundar är tre bordercollies; Bezz 13 år, Guinezz 6 år och Glizz 1 år samt en jaktgolden Raki 6 år. Går en utbildning i ackupunktur för hund och häst i Falun. Så intressant, så spännande och otroligt roligt. Skall bli spännande att se vart denna nya väg kommer att leda?! Tycker numer om att fixa i trädgården, har ju ork nu. Får en massa ideér som blir till lite olika projekt. Till familjen hör även två utflugna döttrar: min dotter och henne två döttrar samt Lasses dotter och hennes två söner.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela