lenasnewlife

Denna blogg handlar om mina fyra hundar; bordercollierna Bezz 13 år, Guinezz 6 år, Glizz 1 år och en golden Raki 6 år. Om min viktresa som gett mig ett nytt liv, min familj, mina vänner, min utbildning till ackupunktör för hund och häst och alla trädgårdsprojekt.

Härlig kreaktiv 1:a semestervecka!

Publicerad 2012-07-28 22:04:55 i Allmänt

Tänk, då var då äntligen semestern här!
Vädret blev bättre för var dag, lagom varmt för det jag hade tänkt pyssla med denna min 1:a semestervecka!
Veckan har faktiskt påbörjats för flera veckor sen, då jag varit överallt och letat saker som skulle användas.
Ja, nu var jag inte själv. Min bästa arbetskompis Mimmi kom på måndagen och hade även hon varit sakletare under en period.
Dagen började med regn så vi startade med en kopp kaffe och planering. Ja, Glizz ville vara försäkrad om att även hon ingår i vår planering:
 
Efter en inventering av alla saker åkte vi iväg och handlade det som saknades och så skulle kylskåpet och vinförrådes fyllas. Så hann Mimmi shoppa lite kläder oxå. Hela dagen regnade det av och till så vi bestämde att "köra" först på tisdagen.
Tisdagen blev perfekt ur vädersynpunkt. Varmt och skönt. Inte strålande sol och inget regn! Så nu var det bara att ta fram allt och sätta fart.
 
Och sen var det bara att fylla alla formar mm.
 
 
Och så fick jag lite av ett storhetsvansinne....
 
När vi fyllt alla formar och blad, måste det få ta sin tid att brinna.
Så på onsdagen gjorde vi en utflykt till vackra Gysinge-
 
Vi åt en god medhavd sallad i parken.
 
Sen gick vi runt och kollade.
Klart vi testade:
 
 
 
Året va
 
 
 
 
Året var:
 
 
 
Då kassan var skral (lönedag nästa dag) och det var lite väl dyra saker i hantverksbutiken, styrde vi kosan hem för att avsluta dagen med en skön grillkväll och ett gott vin.
 
Torsdagen blev "upp till bevis"! Hade vi lyckats???
Jajamensam, det hade vi.
 
 
Så nu laddades nya satser, för vi hade ju massor av idéer.
 
Och så var vi tvungna att fixa lite inför mitt stora projekt
 
 
Fredag, och stora avtäckardagen.
Resultatet av någrar dagars trevligt "slit":
 
 
 
 
Och så .....
 
Gud, så bra den blev!!! Är så jäkla stolt! Trodde aldrig att den skulle bli så fin. Tänk vad man kan använda en gammal hundsäng till. Men nu ligger den på plats, och när den är färdigbrunnen och anemonbladen är torkade och borta blir den ännu finare. Men än några dagar får den ligga under plasten och bli "vattnad" några gånger per dag så att den ska bli riktigt fin och hållbar. Glizz tycker redan den ska bli sval att ligga på.
 
Avslutade denna sköna vecka med att hinna med fyra LOPPISAR. Vilken skillnad det är, vissa loppisar är sunkiga och har mest skitsaker, men så finns dom där härliga ställena, pärlorna. Två som jag kan rekommendera som är rena, fräscha trevliga är:
 1.  Lagerlöfska magasinet, ligger straxt utanför Simtuna mellan Enköping och Sala; väg 70. Där det dessutom säljs närproducerad och hemmagjord ost och marmelad. Hittade två söta tavelramar och så köpte jag en egengjord brieost och en marmelad på plommon och calvedos. Mums!
 
2. Ligger mellann Härnevi och Gästre, en avtagsväg från väg 70 efter Enköping. Där kan man även köpa Pelargoner. De har hur många sorter som helst. Klart att jag köpte en...
 
Mina loppis"fynd". Summa att betala blev 280 kronor för:
2 svarta smidesljusstakar
1 potatispress
1 drömfångare
2 små fotoramar
3 gosedjur
1 tavla
1 låda med bla 25 st virknålar och div sytillbehör
1 pelargon (ej med på bild)
2 gröna glaslykor till pergolan (ej med på bild)
2 mattor (ej med på bild)
 
Ja, veckan gick fort, men så är det ju alltid när man har roligt. Förrutom allt detta har vi även hunnit med att fixa till mitt örtland med härliga örter. Vi hade trott att vi även skulle hinna ut i svampskogen, men se det gjorde vi inte. Det får vi ta nästa gång.
För nästa gång blir det! Garanterat!
 
Nu är det helg och OS. Det blir väl lite kolla på TV och så blir det lite tvätta och allt som MÅSTE göras även om man har semester. Men det kan vara ganska rogivande när man vet att man inte behöver stressa!
 
På måndag bär det iväg till Lindesberg, till Fornaboda travbana! Vår Spinning skall åter starta. Vi har bokat träff med de övriga delägarna i vinnarcirkeln, så CROSS YOR FINGERS!!!
 
Ha en skön vecka, alla vänner!
 
Glöm inte att vara rädda om varandra!
 
Lena & G-na

Kommentarer

Postat av: mimmi

Publicerad 2012-07-28 23:01:41

Jag har inte hunnit lägga upp bilder på min blogg, vi hannt med en hel del ser jag när jag läser din och kul var det. Jag var helt slut i dag har bara gjort ingenting. Kramiz

Postat av: Angelica

Publicerad 2012-07-29 09:39:54

Fantastiskt, vilka fina skapelser ni har gjort med cement :-) Har flera år tänkt göra trampstenar till stugan,det blev dock aldrig av :-( Den stora framför trappen du gjort, den kan du verkligen vara stolt över! Ha en fortsatt skön semester!

Postat av: Susan

Publicerad 2012-07-29 23:57:36

Det är bara fantasin som sätter gränser....och arbetslusten ;))
Blev jätte fint. Pappas granne gör likadant varje år så jag har kopierat lite idéer jag ska gör till nästa sommar. Ha en fortsatt fin vecka.
Kram

Postat av: Peggy mys o gaia

Publicerad 2012-08-06 08:49:54

Oj vilka fina skapelser! Konstnärstalangerna flödade!

Postat av: Annelie Rylander

Publicerad 2012-08-07 00:10:35

Oj, så många virknålar. Virkar du? När någon pratar om virkning brukar jag tänka på dig, i syslöjden när vi skulle virka hårband, alla utom du fick väl till det. Ditt hårband blev en kjol om jag inte minns helt fel. Det var inte alltid lätt att vara kaitlabb med en syfröken som inte kunde lära ut till kaitlabbar :-)

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en tjej som tycker jag är mitt i livet. Har passerat "de femtio" men har inte mått så bra som jag gör nu på över femton år. I januari 2011 genomgick jag en Duodenal switch operation. Det är en aggressivare typ av överviktsoperation. Denna op räddade nog mitt liv! Jag och min sambo Lasse bor på en liten gård, 1,5 mil utanför Sala. Vi flyttade hit 2007. Vi har haft några får, dock inte längre, men förhoppningsvis i framtiden igen. Ett gäng med dvärghöns finns här och vår charmige katt Vilmer. Vi har fyra hundar då vårt stora intresse är just hundar. Jag är instruktör inom Sv Brukshundklubben sen 1982. Tycker dock idag att träningen är roligare än själva tävlandet. Våra hundar är tre bordercollies; Bezz 13 år, Guinezz 6 år och Glizz 1 år samt en jaktgolden Raki 6 år. Går en utbildning i ackupunktur för hund och häst i Falun. Så intressant, så spännande och otroligt roligt. Skall bli spännande att se vart denna nya väg kommer att leda?! Tycker numer om att fixa i trädgården, har ju ork nu. Får en massa ideér som blir till lite olika projekt. Till familjen hör även två utflugna döttrar: min dotter och henne två döttrar samt Lasses dotter och hennes två söner.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela